Melaka en eerste indrukken Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ed en Rinske Molenaar - WaarBenJij.nu Melaka en eerste indrukken Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ed en Rinske Molenaar - WaarBenJij.nu

Melaka en eerste indrukken Kuala Lumpur

Door: Ed & Rinske

Blijf op de hoogte en volg Ed en Rinske

05 December 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve familie en vrienden,

Bedankt voor jullie reacties en ‘aanmoedigingen’.
In Kuala Lumpur (KL) loopt de klok 7 uur voor op Nederland. Na een prima reis met onze nationale trots, de KLM, zijn we verleden week donderdagavond aangekomen in KL . Marjon zou een aantal uren later arriveren dat liep echter 5 uur uit en het werd uiteindelijk tegen drie uur ’s nachts. Oorzaak slecht weer boven de oceaan tussen West Australië en Maleisië. Marjon heeft nl. 2 weken gefietst in Z/W Australië.

De eerste dagen
Die hebben we samen doorgebracht in KL. Lekker gegeten (o.a. Kipvis zie foto) en in de avond, met Marjon, ook de Pertronas (= de Maleise “NAM”) Twintowers bezocht. Deze torens zijn 452 meter hoog en in de avond schitterend verlicht. Heel bijzonder is het wanneer je (bijna) bovenin naar de andere verlichte toren top kijkt. Onder de torens bevindt zich een groot winkelcentrum waar van alles te koop en te eten is. Hier gelden de westerse prijzen. Alles is er al in Kerstsfeer. Lekker bij zo’n 32 graden en weliswaar binnen met airco.

1e Weekend
Vrijdagavond zijn we per taxi, dat is gebruikelijk, naar Melaka gegaan. Een reis van 150 km, waar we door de files zo’n drie uur over hebben gedaan. Melaka is ooit gesticht door de Portugezen en later overgenomen door de Nederlanders. Die hebben het op hun beurt, een paar eeuwen later, geruild met de Engelsen. Van alle drie die westerse culturen zijn de nodige sporen terug te vinden. De foto’s laten jullie e.e.a. zien. Hier zijn de schoolvakanties begonnen en dat gaf in het weekend in Melaka extra veel drukte. Daardoor was er ook het nodige aan entertainment op straat. Een vreemd fenomeen vormen de riksja’s met sound blasters. Men, wie dat ook mogen zijn, schijnen het soms leuk te vinden om rond gereden te worden op zo’n fiets met een enorme herrie uit de luidsprekers.
“ ’s Lands, weer ’s lands eer” zullen we maar zeggen. Dat geldt ook voor dit deel van de wereld wanneer het om het fotograferen van jezelf voor toeristische attracties gaat. Het “selfie eenpoot” statiefje biedt daarbij uitkomst. Wat is er nou mooier dan op de foto gaan voor een paar 17e eeuwse grafstenen? Rondom de ruïne van de oudste Portugese poort werden we door 15 jarige scholieren gevraagd om met ze op de foto te gaan. Het waren verschillende groepjes met als opdracht een regel tekst te vormen aan de hand van, met de hand, uitgebeelde letters. Iedere letter moest mede door een toerist worden uitgebeeld. “Wilt u niet met de anderen meedoen? Het is namelijk een wedstrijd”. Dat was het verzoek waar maar deels aan voldaan hebben.
Een van de bezienswaardige gebouwen is een ‘replica van het stadhuis van het Friese Hoorn’ zoals het opschrift luidt. Oorspronkelijk wit en later om praktische redenen rood geschilderd.
Melaka kent verder o.a. een Heerenstraat en een Jonkerstraat. De invloeden van de VOC tijd zijn her en der zichtbaar. Heel apart, vooral als je dit al kent van Zuid Afrika. Wie weet wat we in de toekomst nog in Indonesië gaan zien.

Dit doet ons ook even denken aan de meneer die naast ons zat in het vliegtuig: een oudere Papoea meneer. Uiteraard uit voormalig Ned. Nw. Guinea. Daar hebben we gezellig mee gesproken. Hij was voor het eerst in Nederland. In Leiden heeft hij zijn vroegere collega’s uit het onderwijs op Nw. Guinea, die in 1961 naar NL terug zijn gegaan, ontmoet. Zijn Nederlands was perfect !

Wild
Het wild dat jullie van ons gewend zijn op de foto’s is er bijna helemaal bij in geschoten. Op het nippertje troffen wij langs de Melaka rivier een behoorlijke varaan (zgn. watermonitor) aan. Je zult hem maar in je achtertuintje vinden…
Zondag vliegen we naar Sabah in Oost Maleisië. Het is het voormalige eiland Borneo. Daar gaan we 5 dagen de jungle in. Op zoek naar Orang Oetans etc. Marjon heeft daar ‘n soort B&B voor ons drieën geregeld. Wie weet komt het dan nog goed met de wild foto’s!

Hartelijke groeten van ons vieren!!

NB: alle 41 foto's zie je via 'het overzicht' !!!

• 05 December 2014 - 10:18

Wilna:

Gisteravond vroeg ik me nog af hoe het met jullie zou zijn....en kijk, vanmorgen jullie verslag!
    Mijn gedachten zijn dus mooi doorgestraald!
    Interessant wat jullie allemaal beschrijven.
    Ik weet weinig van KL en Maleisië. Zo leer je nog eens wat en mooi voorzien van de nodige plaatjes.
    Hartelijke groet voor jullie en Marjon en James. En goede reis naar Sabah. Op zoek naar de Orang Oetans??

• 05 December 2014 - 11:44

Ita Bankras:

Mooi reisverslag. Goede reis gehad naar Manon. KERST EN oUD EN nieuw vieren bij Manon. Waar jullie zijn is wel een heel andere wereld. Nog veel plezier en reisgenot voor jullie verdere reis. Allen veel groetjes van ons en geniet ervan. Het bevalt Manon en vriend goed daar. Liefs van ons Ita.

• 05 December 2014 - 13:28

Nico:

Andere wereld. Hoop contrasten. Het is hier nu 0 graden dus een groot verschil. Trof eergisteren onze voetballende reisleider die ook uit jullie contreien kwam en een verschil in temperatuur in 16 uur van 35 graden te verwerken kreeg. Hij gaat overmorgen skiën in Frankrijk alwaar het nu boven op de top - 11 is. Baas boven baas.
    Veel plezier aldaar en groeten en hopen op mooie natuurbeelden.

• 05 December 2014 - 14:07

Henk En To De Koning:

Lieve genietende reizigers,
    Jullie zijn weer lekker bezig en genieten op de voor ons zo bekende Aziatische manier. Bijzonder om te zien hoe intens alles is veranderd in 30 jaar. Petronas was destijds onze werkgever. Er komen weer veel mooie herinneringen voorbij tijdens het lezen van jullie verslag. Gezellig zo met z'n viertjes... Maak er samen nog iets moois van!
    Alle goeds en hartelijke groet,
    Henk en To.

• 05 December 2014 - 14:26

John & Cheryl:

Greetings Ed & Rinske:

Great pictures, a beautiful country, the food looks delicious, maybe not the fish. We are experiencing Winter, cold and lots of snow.

John & Cheryl

• 06 December 2014 - 14:55

Piet En Coby :

Hallo Ed en Rinske,

Zo kom je nog eens ergens met een dochter in Verweggistan. Leuk om op de hoogte te blijven van jullie
    belevenissen ! Zijn momenteel zelf in WAU bij Marieke en family. Gaan as maandag richting Coral Bay en
    Exmouth (welbekend bij jullie), vieren hier kerst en oud en nieuw en gaan begin januari via Indonesie weer
    huiswaarts (half februari insjallah)

blijven jullie volgen; succes met de oerang oetangs

Groeten, Piet en Coby

• 06 December 2014 - 15:30

Thea De Groot:

Hoi reizigers,
    Mooi reisverslag , vooral de "link" met Jan van riebeeck en de VOC komt ons bekend voor! Beleven wij dus ook weer even opnieuw!
    Wij leefden in andere sferen - en zijn nu weer op aarde terug gekeerd. Wij geloven ook nog in Sint.
    Dus spannende tijden. Prachtig feest gehad. Zowel in MB als in den Haag alles rustig.
    Hartelijke groeten,
    JJ&T

• 07 December 2014 - 15:04

Elly:

Hoi Ed en Rinske
    Goed te horen dat alles goed gaat☺️
    En voor ons toch weer een heleboel bekende dingen
    Alles gaat goed hier, vooral blijven genieten samen

• 07 December 2014 - 18:42

M & M :

Fijn te lezen dat het goed gaat met jullie en jullie genieten van weer een heel ander avontuur. Met minder dieren, zoals je zelf al schrijft. Maar wij denken dat dat ook zeker de moeite waard is.
    5 dagen de jungle in op Sabah, spannend en hopelijk brengt het jullie veel mooie kiekjes. In ieder geval Ed.
    Wij kijken al uit naar jullie volgende reisverslag en foto's.
    Rinske, Ed en Marjon, geniet van alles wat komen gaat.
    Groetjes uit een koud en regenachtig Limburg.
    M & M

Tags: EdRi