Ten slotte vanuit Botswana weer in Zuid Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ed en Rinske Molenaar - WaarBenJij.nu Ten slotte vanuit Botswana weer in Zuid Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ed en Rinske Molenaar - WaarBenJij.nu

Ten slotte vanuit Botswana weer in Zuid Afrika

Door: Ed & Rinske

Blijf op de hoogte en volg Ed en Rinske

18 November 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ten slotte vanuit Botswana weer in Zuid Afrika
Hallo lieve vrienden en familie,
We zijn weer veilig en wel thuis gekomen. Allereerst bedanken we jullie voor je leuke en fijne reacties. Zowel via de site als rechtstreeks via e-mail, sms of telefoon. Het is echt heel fijn om deze te ontvangen. Af en toe is het onderweg best wel eens ‘gedoe’ om een bericht met foto’s geplaatst te krijgen. Vandaar dat het fijn is om te lezen dat jullie het ook leuk vinden.
Baie dankie daarvoor!

Het Afrikaans doet mij (Ed) direct denken aan een antwoord, zaterdagavond op het vliegveld van Johannesburg, van een grond stewardess op een vraag van mij: ‘ja pappa’ zei ze… Dat raakte me.... Zo lief.
Het is voor ons tekenend voor de hartelijkheid die wij ook nu weer hebben ervaren in Zuidelijk Afrika.

Goed, terug in de realiteit. Een overzichtje van de laatste dagen in Botswana en Zuid Afrika. In Maun logeerden we in de B&B van René en Marije. Vlak bij hun B&B hebben we gegeten aan de rivier. Bijzonder fraai om zo de ondergaande zon mee te maken.
Daarna stonden we vlak boven de Zuid Afrikaanse grens in het Rhino NP. Een heel groot Nationaal park waar gewerkt wordt aan de terugkeer van de neushoorns in Botswana. Deze zijn door stroperij in Chobe en Moremi uitgestorven. Succesvol zo te zien. Zowel de witte als de zwarte neushoorns die wij hebben gezien zien er fantastisch uit. Er zijn er al een aantal uitgezet buiten Botswana. Hier kampeerden we onder een grote Baobab boom. Magisch! Zeker met in gedachte dat deze bomen in Australië door de Aboriginals als heilige boom worden beschouwd en een leeftijd bereiken van meer dan duizend jaar.

Vanuit dit park zijn we Zuid Afrika ingegaan op weg naar Pilanesberg NP. Dit voor twee dagen in een chalet. Een luxe na het slapen in de 4 x 4 camper. Het NP bestaat al sinds de dertiger jaren en is behoorlijk groot. De accommodatie op het Manyana Resort Center is erg uitgebreid met campsites, dagrecreatie, restaurant en de vele chalets. Voordat de dagtoeristen het zwembad in gebruik namen bleek het ’t speelterrein te zijn van de bavianen. Nou ja, beter daar dan in je camper of huisje.
Tijdens een wandeling troffen we een groep Banded Mongoosen aan. Deze grappige, in groepen van zo’n 20 stuks levende dieren, zijn redelijk goed benaderbaar. Ze leven van insecten en kleine amfibieën. Zo zagen we één van de leden een kikkertje verorberen. In het park waren we getuige van een bush brand. Hoofdzakelijk brand alleen het gras af. Boven in een dode boom wacht een Afrikaanse visarend geduldig op zijn kans en allerlei andere dieren ontmoeten we er. Zo ook een neushoorn die even lekker zijn rug schuurt in de droge grond.

Zaterdagmiddag, dan is het zover: we gaan op weg naar KEA in Johannesburg om onze trouwe Toyota Land Cruisers in te leveren. Het werd een toeristische rit die iets meer tijd kostte dan ingeschat. Heel mooi met onder andere met daarin de Hartebeestdam.

Ter afsluiting brachten we de avond door op het vliegveld. Even na 12 uur vertrokken we en na een prima vlucht zijn we zondagmorgen op Schiphol geland.

Wie weet tot een volgend reisverslag.
Hartelijke groeten van Ed & Rinske / Maria en Mieke

• 18 November 2013 - 16:45

M&M:

Hallo Ed en Rinske,

Fantastisch zoals jullie tijdens onze reis via de site verslag hebben gedaan aan het thuisfront. Veel werk zoals we gemerkt hebben, maar heel mooi.

Bedankt daarvoor.

Groetjes jullie reisgenoten.

• 19 November 2013 - 20:58

Anton En Tineke:

Dag Ed en Rinske,

Allereerst welkom thuis! De verslagen waren weer super om te lezen. Bedankt voor alle tijd en moeite die jullie hierin hebben gestoken. Het was erg leuk om zo een beeld te krijgen van jullie reis. We hopen dat jullie weer een beetje kunnen wennen aan de Nederlandse temperaturen en succes met het nabewerken en uitzoeken van alle foto's!

Groetjes Anton en Tineke

• 24 Januari 2018 - 12:29

Dasje:

Hoi Ed en Rinske,

Dit bericht is al weer van even geleden. Het wordt tijd dat jullie weer naar het zuiden komen !

Tot gauw !

Groet !