Terug in de bewoonde wereld ! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Ed en Rinske Molenaar - WaarBenJij.nu Terug in de bewoonde wereld ! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Ed en Rinske Molenaar - WaarBenJij.nu

Terug in de bewoonde wereld !

Door: Ed & Rinske

Blijf op de hoogte en volg Ed en Rinske

11 November 2013 | Botswana, Maun

Hallo familie en vrienden,
Bedankt voor de leuke reacties op de site! Ons vorige bericht kwam uit Ngepi aan de westkant van de Caprivistrook en van de Okavangodelta. De campsite daar doet o.a. veel aan die in de outback in Australië denken: een beetje ruig en vol humor. Wij mogen dat wel. Daar hebben Rinske en Ed in de rivier gezwommen. Dat terwijl er even verderop nijlpaarden lagen. Goed wij zaten ‘veilig’ achter het betonijzer. Best lekker na een warme dag even in het zwembad. Trouwens, waar ter wereld vind je toiletten met zulk een vorstelijk uitzicht? Zie de foto’s!

Namushasha lodge en campsite.
Aan de oostkant van de Caprivistrook hebben we overnacht op de campsite van de Namushasha lodge. Een prima plek om te verblijven. ’s Morgens, zo rond 5 uur, werd het warmwater door middel van en houtkachel voor ons gemaakt.

Kasane, Chobe en Meremi NP
Even ten westen van Kasane zijn we Botswana in gekomen. Na een onrustige nacht, vooraf gegaan door een teleurstellend maal in de Toro lodge. Daar staan b.v. 5 verschillende pizza’s op de menukaart, maar ja er was maar een pizzabodem in voorraad. Ook Afrika!
Voorzien van Pulla’s, het nodige proviand etc. zijn we Chobe NP in gegaan.
Voor onze ruime week bush camping op steeds verschillende plaatsen en via de nodige meer of minder goed te berijden zandwegen. Zo maken we hier een dagritme van ongeveer 6 uur in de morgen tot 7 uur in de avond. Het ‘acht uur journaal’ zit er voor ons even niet bij: te gevaarlijk!
Het wild loopt rond de campers. Zo als de olifanten en buffels in Savuti.
Alhoewel die gewoon midden op de dag ook even langs lopen over onze site. Ze zijn van dichtbij toch wel erg groot!
Dun zand en graven
Op de zandweg naar Lynianti camp site troffen we de eerste slechte zandweg. “Dun zand” zou Jos van Riet zeggen. We hadden al steeds last van een te breed spoor en naar later bleek loopt er parallel aan deze track een brandgang die nu als track voor de 4 x 4 ’s dienst doet. Maar ja, als dat nergens aangegeven is… Kortom wij reden op de truck track. Mieke had de twijfelachtige eer om als eerste en gelukkig enige in het zand verstrikt te raken. Kon ze niets aan doen. Het kostte ons heel wat graafwerk om de Toyota er weer bovenop te helpen. Het is gelukt! Ruim voor donker waren we op de camp site. Als enige kampeerders! Gelukkig hier geen bavianen die het op ons eten gemunt hebben. De camping ervoor wilde er een zo’n baviaan over de motorkap en het dak de camper in: een enorme gil van Mieke weerhield hem van het plunderen van onze koelkast! Tja en dan de geluiden ’s nachts. Een fantastische ervaring die soms begint met het kleine vliegende ‘gespuis’ gevolgd door allerhande wild. Van hippo tot olifant. De laatste draaien ook hun hand niet voor om ook ’s nachts de nodige aantallen bomen af te breken. Je hoort het regelmatig rondom je heen onbedaarlijk kraken. Meer over Chobe en Moremi NP in ons volgende bericht. eerst de foto's uitzoeken.
Hartelijke groeten vanuit een heerlijk Botswana.

NB:als het een beetje meezit, tot morgen!
Ed & Rinske / Mieke & Maria

• 11 November 2013 - 20:13

Wilna:

Nou, wat een leuke foto's!! (ED!!)
    Dat zwarte vogeltje met gele snavel vind ik heel mooi.
    Maar ik blijf grote fan van de olifant.
    Hartelijke groet en geniet weer verder.

• 11 November 2013 - 21:39

Elly:

Ik blijf ook fan van de olifanten, en dat ze groot zijn weten wij ook!!!
    Mooie foto's, jullie maken wel wat mee zeg!!!
    Alles goed hier,jullie hebben vanavond veel st maarten kids aan de deur gehad.
    Maarja niemand thuis!!
    Groetjes

• 11 November 2013 - 22:44

Coert Kramer:

Hallo Rinske en Ed,

Wat een schitterende foto's. Die van Ed, die de pot op kan en dat ook letterlijk neemt, kunnen jullie zo als Kerstkaart gebruiken... Ben benieuwd naar al jullie foto's. Geniet van jullie laatste week.

Groetjes van Wil (met wie het gelukkig weer beter gaat) en Coert

• 11 November 2013 - 23:22

Hendrik Kramer:

Heerlijk jullie verhalen en foto's Wat een schitterende vogels heb je daar en al die andere wat grotere dieren terwijl wij al uit ons dak gaan als er een stel kwarteltjes in de tuin hebben. Geniet van jullie reis!
    Groetjes, Henk, Klara zit even in Den Haag bij Jaap.

• 12 November 2013 - 13:53

Janny En Mattie:

Weer genoten van jullie prachtige verhalen en foto`s, had de ANWB nu maar gebeld, dan had het jullie niet zoveel energie gekost.

Groeten van Janny en Mattie.

• 12 November 2013 - 18:30

Ab En Ariena:

Het blijft geweldig om elke keer weer jullie verhalen te lezen. Ondanks dat onze vakanties er de komende jaren anders uit gaan zien vanwege de aanschaf van een camper, gaat ook ons hart elke keer weer harder kloppen. De foto's maken het verder nog indrukwekkender. Bij de foto van Ed op de wc moest ik wel gelijk denken "zie je hem niet dan ruik je hem wel" Dus Ed, liever toch maar geen kertkaart!
    We wensen jullie nog fijne dagen richting Johannesburg, blijf genieten

Hartelijke groeten Ab en Ariena.

• 12 November 2013 - 19:06

Ans:

Hoi Ed en Rinske,
    Zelfs 's nachts is er genoeg te doen. Wat een prachtige foto's. Geweldig die Nijlpaarden.
    Ed op de toilet: ja wat moeten we daar nou van zeggen.
    Hier in Nederland mis je niet veel. Vandaag was het hier een druilerige dag.
    Geniet er nog van. Benieuwd naar het volgende bericht.
    heel veel groetjes,
    Ans, Marco en Jordi

• 12 November 2013 - 22:54

Ralph En Marjan:

Beste Ed en Rinske,

We hebben ons verwonderd over de mooie foto's en vroegen ons dikwijls af of de lucht in het echt, echt wel zo blauw is in Afrika. Maar in de laatste serie vonden we een enkele foto die bij ons toch wat onrust teweeg bracht. Gaat het daar wel goed? Het is namelijk bekend dat de zon gekke dingen met mensen kan doen. Last van hoogte vrees heeft Ed in ieder geval niet. (Toch weer geruststellend)
    Wat betreft die brede boom: ik wou dat die in onze tuin had gestaan. Die zou de storm wel hebben doorstaan. We moeten het nu doen met heel veel licht.
    Wij wensen jullie alle goeds.
    Hartelijke groet,
    Ralph en Marjan

• 13 November 2013 - 11:58

Jos En Annet:

Hoi hoi,

Zijn jullie wel goed verzekerd??? Want zo te lezen is het af en toe nog gevaarlijk ook. :-)
    Wat een prachtig land is Afrika, dat is nu wel bij ons doorgedrongen.
    Deze komt zeker ook op ons vakantielijstje.
    Na jullie vakantie maar snel een afspraak maken om de foto's te bekijken en de verhalen te kunnen horen.
    Geniet nog even van deze prachtige reis.

Dikke kus Jos en Annet

• 14 November 2013 - 14:22

Jos En Riet:

Hoi Rinske, Mieke en Maria en Ed
    Jullie verslag van het zwemmen bij Ngepi, ja da,s geweldig he. En dan die ple met uitzicht en is het bosbrand er ook nog steeds?
    Wij maken ons op voor de vriendentour en ja Ngepi kan er ook nog bij.
    Groetjes en geniet de gaten uit, gooi mielies!!!
    Jos en Riet

• 14 November 2013 - 14:23